Omställning till fossilfri fordonspark. ett mentalt farthinder av gammal vana.
Våra bilar har en räckvidd på ca 17 mil ofta får vi höra “det räcker ju inte långt skulle aldrig vilja begränsa mig på det.”
Över 80% av sträckorna vi kör är korta med möjlighet till laddning vid stopp och på publika snabbladdningsstationer vid längre resor. Så är det inte ett problem.
Laddning tar ca 20 min från 0 till 80 % kapacitet. Alltså inte mycket längre än det tar vid pumpen.
För de som inte vill nöja sig med miljöaspekten som ett vinnande argument så tittar vi på ekonomin.
Vi kör på mindre än 2 kr milen, eller om vi inte hade löst det med egen solenergi* så skulle det kosta oss ca 2 kr milen.
Jourbilen rullar på Västerås gator dygnet runt 365 dagar om året.
Tidigare slukades hela 2500liter diesel årligen vilket motsvara 7,3ton koldioxid.
Jour Dieselbil 37296 kr år
Jour Elbil 5200kr år*
Fordonsskatt Diesel:5040kr år.
Fordonsskatt El fri 5 år
En besparing med i runda slängar 37136kr år
(Med i detta har jag inte Oljebyten och verkstadskostnader Supermiljöbilspremie 20000 medräknat)
Affischerings bilen JCDecaux underhåll av busskurer och uppsättning av reklam i Västerås och Eskilstuna. En uppsättningsrunda 14mil laddning på rasten.